Tack för att du reagerar

Jeanette. Tack för att du skrivit så fint om mig och min blogg.

Det var ju så att i släkten var det ett jäkla supande. Det var konstigt att det alltid skulle vara brännvin med, så fort dom skulle träffas....det skulle vara fest........
Det var ju mycket viktigare än allt annat, det var ju inte alla givetvis......., men tyvärr.....måste jag säga,....... dom flesta.

Jag vet inte någon gång som det inte var en massa brännvin och  cigarettrök som ett t grått  töcken över lägenheten vi befann oss i , antingen det var hemma hos oss, eller hos nån annan  i släkten och så ett jävla gap och skrik.
Det öknamnades........ det var mycket politiskt käbbel......... dom kallade varandra för ..... din röa jävel...... eller kommunistsvin eller andra hemska saker , som jag inte ska skriva ner............. 
Den enda på vår mammas sida som inte drack något, det var din mammas och min mormor, hon tog aldrig en droppe sprit och hon var alltid så lugn och försökte alltid att dämpa den hätska stämningen som pyrde i luften,   så fort  som brännvinsdropparna började göra verkan i deras  trötta hjärnor. Hon hade det inte lätt vår snälla goa mormor...

Jag lovar dig att jag kan räkna upp hur mycket elände som helst, det finns en djup svart och kuslig sjö att bara ösa avskräde ifrån, men det ska jag inte göra.
Jag är inte ute efter att svartmåla eller förstöra för någon annan.
Dom flesta  i vår släkt och  i familjerna............ var i nyktert tillstånd, skötsamma och arbetande människor, som gjorde rätt för sig i samhället och också hade bemyndigande  att göra precis vad dom hade lust till  på sin fritid...... så länge dom inte störde någon annan......men det är ju där själva kärnan skaver  som vassat .......... vi barn fanns ju  alltid med ..........och var vi befann oss mitt i allt detta ..........och hur vi mådde och reagerade i dessa infernon och hur vi påverkades  .....det behöver man ju inte vara särskilt klyftig för att förstå... 

Det har varit mycket tråkigheter........ men det har också varit en hel  del roliga saker som hänt, vid dom här träffarna...
det var tidvis mycket skratt..........och vi barn kunde lätt tigga till oss lite extra mutor, så vi kunde springa till gottaffären och köpa godis...och det lovar jag dig......det lärde vi oss snabbt  att utnyttja så mycket vi  bara kunde.
Så mitt i allt elände, när vi samlades inne på toaletten oftast.......  och räknade ihop våra pengar.... som vi hade lyckats få ihop av våra förfriskade föräldrar o släktingar, så var glädjen stor.... och du kan tro att vi sprang med små korta  ben som gick som trumpinnar på asfalten och köpte godis och åt så vi storknade och skrattade och kände oss som riktiga små banditer, men just då lyckliga och glada sådana.

Hade inte tänkt  skriva mer idag, men du ser, jag kan inte låta bli och fingrarna dansar över tangenrbordet och verkar inte vilja stanna upp....inte ens för att tänka. Men nu är det iallafall godnatt.
Kram och godnatt från Gull-Brittl





Kommentarer
Postat av: Anonym

Mamma

gå in på www.solentro.se

där kan du göra din egna bok!!

Kram M

2009-01-29 @ 16:14:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0