Ingen bra dag för farmor/mormor idag+ mitt nya liv med GI

Vaknar idag till en riktigt dålig dag. Har huvudvärk så det knakar, nacken värker, ögonen gör ont och hela huvudet spränger. Jag kan inte ligga när jag mår så här, det är bara att stiga upp, ta migränmedicin och vänta till den kapar den värsta toppen på anfallet, sedan är det bara att vänta tills  migränen släpper riktigt, oftast krävs det lite receptfria medikamenter upptill, som hjälper migränmedicinen, att helt ta bort huvudvärken och  så blir inget gjort den dagen, eftersom jag blir så himla trött och avslagen av medicinen. Men det spelar ingen roll, jag blir ju iallafall fri från det onda och det är värt hur mycket som helst.
Idag hade jag tänkt att baka lite småkakor, får se om det kan bli möjligt fram på dagen.
Ikväll blir det vattengympa i Spenshults varmbassäng, det är som balsam för både kropp och själ.
Att krypa ner i det goa varma vattnet, det är en känsla av eurfori och man bara njuter...

Tänkte också berätta att jag har börjat äta GI mat. Det tar lite tid att lära sig, men sedan är det ganska enkelt. Jag har gått upp en hel del i vikt under som senaste åren, sedan jag slutade röka, dessutom har jag högt blodtryck och för höga kolestorolvärden så jag bestämde mig för att det ska bli ändring på mitt leverne.
Jag startade någon gång i mellandagarna och har gått ner ca 7 kg hittils
Fick ett återfall i förra veckan och då blev det både godis och kakor och en massa annat och det straffar sig direkt med halsbränna och uppspänd mage och allmänt dåligt välbefinnande, men nu är jag på gång igen.
Det är ju absolut ingen tvekan om vilken kost jag mår allra bäst på, men det är klart att man kanske ska tillåta sig att fuska någon enstaka gång om man känner att man saknar sitt gamla ätbeteende, det får bara inte bli för länge eller för ofta.
Här ska ni få ett GI recept på en kladdkaka. Den är god och tillåten för oss som saknar  det lilla extra någon gång .

Recept Gi kladdkaka
300 gr mörk choklad 70 %
6 ägg
4 msk fruktsocker
0,5 dl starkt kaffe
1 dl hackade pecanötter eller valnötter
citronskal från en citron

smör osh  kokosflingor till formen
Vispa äggvitorna till hårt skum
smält chokladen och häll i gulorna
Tillsätt kaffe, citronskal och fruktsocker
tillsätt nötter och rör om
Vänd ner äggvitorna
Gräddas i 200 gr i 10 minuter ( inte mer, för då blir det ingen kladdkaka )
Stjälp inte upp kakan
Låt svalna.
Servera med vispad grädde eller vaniljglass
Smaklig spis... med gott samvete

Vill du hänga på mitt nya liv, så välkommen in på min blogg, så kan vi stödja varandra.
Ha en bra dag. Kram från Gullabritta

Kommentarer
Postat av: Emelie

Frågestund i min blogg, kika gärna in och ställ en fråga! :)

2009-02-17 @ 09:53:04
URL: http://mlievensson.blogg.se/
Postat av: Emelie

Tack dina tankar värmde, man får nog tänka på att det blir fint när de blir klart. Kul att du gillade min blogg! Tror absolut det finns folk som intresserade av läsa om ditt liv som Farmor/Mormor, jag tycker i alla fall det låter intressant. Ska gå in och ta mig en liten kik :)Kul att du hittat intresset för att blogga och om du vill ha mer läsare så tipsar jag dig om att gå med på sidor som bloggportalen, bloggtoppen, blogtoplist osv. Om du inte redan är medlem då! Kram Mli

2009-02-17 @ 11:55:33
URL: http://mlievensson.blogg.se/
Postat av: Emelie

Ja, erkänn de var en ganska smart sammansättning! :) Forstod detta, tycker att de är roligt att folk i din ålder försöker sig på datorer. Får hjälpa min mormor ibland! :) Teknikensvärld! Hoppas det går bra i alla fall, bara att fråga om det är något så ska jag förska hjälpa dig. Ja, tiden går verkligen fort det känner jag med! Ha en fortsatt trevlig dag! Kram Mli

2009-02-17 @ 15:32:53
URL: http://mlievensson.blogg.se/
Postat av: Emelie

Hejsan igen! Okej, förstår detta. Ska se om jag kan försöka förklara på ett bättre sätt så du förstår! :)



Förklaring: Gå in på design, sedan kodmall.. Bläddra ner lite så kommer du hitta en text som ser ut såhär “<div class="navheader">Länkar</div>“ Precis raden nedanför så kopierar du in den koden som du fick på din toplistsida. Och sen trycker du på spara kodmall! Hoppas du det funkar. Kram Mli

2009-02-17 @ 18:38:55
URL: http://mlievensson.blogg.se/
Postat av: Nina

Trevlig blogg!

2009-02-17 @ 22:58:28
Postat av: Angelicastavlor

Tack för receptet, det ska jag göra på lördag!



Kram Angelica

2009-02-19 @ 21:45:43
Postat av: Anonym

Bra kämpat Gullabritta och tack för receptet. Känner mej bättre och solen skiner idag. Skall ta mej ut och handla lite. Får se om det blir en smaskig kladdkaka. Kram/Dagmar

2009-02-22 @ 13:14:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0