Ikväll är farmor/mormor upprörd efter-debatt om försäkringskassans arbete

Först vill jag säga " smaklig måltid, Angelika "hoppas du kommer att tycka om GI-kakan .

Jag har precis följt programmet   debatt på  TV1. 

Det handlade om försäkringskassans bemötande av sjuka människor.
Jag kan inte för mitt liv förstå hur man som tjänsteman kan vara så okänslig, så man kan kräva av en svårt cancersjuk människa,  som går under pallitativ behandling= vård i livets slutskede,  .att hon ska  öka sin arbetstid upp till heltid
Det är väl ändå  helt otroligt att hon orkar med att arbeta halvtid, det är väl alldeles otroligt starkt av henne.
Det är ju tjänstemannen som gör bedömningen och  sedan tar beslutet och där måste ju finnas utrymme för personliga tolkningar på varje beslut man gör.
När tjänstemännen gör en bedömning av en sjukskriven arbetsförmåga, så måste dom ju också , tänka ett steg längre och försöka att sätta sig in i hur deras klient, också mår rent psykiskt, det måste naturligtvis vägas in i en total bedömning för att det ska kunna bli ett någorlunda rätt beslut.
Hur tror dom att en människa mår rent mentalt, av att veta att dom förmodligen inte har så lång tid kvar att leva..
Var skall en cancersjuk människa kunna hitta motivation ,ork eller lust, att överhuvudtaget kunna tänka på arbete, när hjärnan hela tiden slåss med dödsångest och panikkänslor, för så,  är det säkert för dom flesta människor, som drabbats av en obotlig sjukdom.
Nu är ju som väl är , inte alla tjänstemän likadana, men tyvärr, så läser man  alldeles för ofta om liknande exempel och det är skrämmande.
Det vittnar om ett kallare klimat, för dom människor, som drabbas av sjukdom ,  och att dom måste vara starka och slåss för sin rätt till ersättning, när dom samtidigt är svaga och utsatta och istället behöver omtanke, vänlighet och hjälp.
.
Jag kan  samtidigt tycka att det är bra, att man försöker komma åt fuskarna, för givetvis, så finns dom också, men jakten får inte bli så statisk,  att man  glömmer av att vara medmänsklig.
Har själv arbetat som handläggare och tjänsteman på ett statligt verk, där jag hade en nära kontakt varje dag med våra klinter eller kunder.
Självklart var jag tvungen att följa dom regler, lagar  och förordningar som gällde för vår verksamhet, men det går att förena myndighetsutövning, som det så fint heter,med  både empati och mänsklig värme och ändå sköta sitt arbete på ett förtjänstfullt sätt.
Men det fanns ytliga och kallsinniga tjänstemän på min arbetsplats också, så jag har sett och upplevt det på nära håll .
..
Jag skulle nog vilja påstå, att arbetsinsatsen blir minst dubbelt så bra om båda parter, bemöter varandra med respekt ..

 Det kvittar väl hur duktig  tjänsteman man än är,  eller att man sköter sitt jobb efter konstens alla regler och bestämmelser, om man inte samtidigt  kan känna av en klient och  visa både sympati och  empati .
Det känns bra att få skriva av sig sin aggression.  Tack för att ni lyssnar. Kram Gullabritta.


Kommentarer
Postat av: Petra

Hej, hamnade på din blogg av en ren slump. Jag vill börja med att berömma dig för ditt bloggande och intressanta inlägg, trots din höga ålder i jmf med snitt åldern:-))

Angående inlägget som du skriver om ovan, så håller jag med dig i det mesta, dock så tror jag inte att FK:s handläggare har deligation på att strida mot de nya reglerna som föreskrivs på FK. Att hon/han kräver heltid av en cancersjuk människa är katastrofalt men är inte vad jag tror tjänstemannens krav, utan ledningens. Tjänstemannen gör bara sitt jobb, hoppas jag.

Jag arbetar själv som tjänsteman och det händer ofta att jag kräver saker som jag ibland anser som orimliga o nästintill omöjliga, men gör dem då min yrkesprofession kräver det. Jag brukar vara noga med att inte tycka i mitt arbete, jag bedömmer utifrån de lagar och riktlinjer vi följer.

Tack för mig:-))

//Petra

2009-02-20 @ 03:44:57
URL: http://gulcan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0