Angående försäkringskassan

Tack Petra för ditt inlägg.
Jag håller med dig vad gäller regler och förordningar och att en tjänsteman måste sköta sitt arbete utifrån det, men jag kan inte tänka mig, att det är så,  att en tjänsteman på F-kassan alltid måste kräva av en kund, att hon måste arbeta heltid, speciellt inte när man är så allvarligt sjuk, som denna kvinnan är. Det sas ju flera gånger och jag vet att det är så, att tjänstemannen idag inte ska bedöma sjukdomen, utan vilken arbetskapacitet  kunden har, men för att kunna göra en sådan bedömning, så den blir relevant, så måste man ju ändå veta, vad för typ av sjukdom den sjuke har och hur dålig hon egentligen är. Jag kan inte förstå, hur tjänstemannen annars ska kunna göra en rätt bedömning.
Jag tror nog att det är tjänstemannen som gör den första bedömningen,  med hjälp av läkarintyg och den sjukes berättelse, men att ärendet lämnas över till högre instans, om det blir problem.. 
Tjänstemännen har så klart fått riktlinjer om att dom ska vara restrektiva med sjukskrivningar, men jag kan inte tänka mig, att dom inte har något eget handlingsutrymme. eller tolkningsutrymme , har jag  fel, så rätta mig gärna.
Gull-Britt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0